Tijgers en preken - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu Tijgers en preken - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu

Tijgers en preken

Door: Marianne de Vries

Blijf op de hoogte en volg marianne

30 Oktober 2012 | Filipijnen, Olongapo City

Hallo allemaal,

Alweer een week verder:) Dus weer tijd voor een update. We hadden deze week een training gehad over gebarentaal. We hebben het geleerd op de Amerikaanse manier, omdat dat de gebarentaal was die ze hier grotendeels kennen.
Ik had ook geen idee dat er verschillende gebarentalen bestonden, maar er schijnen grote verschillen in te zijn.

We hebben deze week steptraining gehad over kinderprogramma's en kinder-entertaining.
En nadien moesten we zelf ook een programma opstellen en uitvoeren.
We leren hier veel Engelse kinderliedjes met gebaren, zodat iedereen het kan begrijpen. En je leert om makkelijk bijbelverhalen te vertellen op een creatieve manier, bijvoorbeeld aan de hand van acting.
En we hebben geleerd om met grote groepen kinderen om te gaan, en de verschillende leeftijdsfases van programma beleving.

Ook zijn de containers deze week aangekomen, met cadeaus van thuis voor de scheepscrew en met voedsel en ander materiaal.
Op het schip is dat echt een hoogtepunt. Wij als angels moesten ook helpen met uitladen.
Via een kraan word het materiaal het schip ingeladen, en wij moesten het dan weer naar de juiste plek brengen. Het is wel zwaar, maar wel mooi werk. Zeker met 30 graden staat het zweet je op de rug.

Vorige week heb ik zelfs een workshop gevolgd... over jawel “preken”. De workshop werd gegeven door Jack Hawkins, een bekende spreker in Canada. Die man kon echt ontzettend mooi vertellen.
Helaas bleef het niet bij Jack Hawkins zijn preek, maar ook wij moesten preken.
Binnen 5 minuten moest je een preek voorbereiden en vertellen. 1 minuut voor de introductie 2 minuten prediking en 1 minuut voor de uiteindelijke conclusie.
Ik wist niet waar ik zo snel een goede preek weg moest halen, maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Op zondag hadden we een bijzondere dag. Toen gingen we naar de zoo!:) En niet zomaar een zoo maar een Filipijnse zoo. En dat is toch echt wel even wat anders. Ik ben daar samen met Anne op de foto geweest met een babytijger, en we zijn op tijgersafari geweest. De tijgers klommen op de jeepney en stonden tegen de trailies bij de jeepney. Check de foto's maar onderaan de pagina... dan snap je wat ik bedoel.
Je kon bij de zoo ook kip kopen aan een vishengel voor 100 phesos, en dan kon je daarmee de krokodillen voeren.
En ook de dieren zaten in ontzettend smalle kooien. In Nederland zou gelijk de dierenbescherming erbij geroepen worden.
Ook zaten alle dieren wel vast, maar niet op een veilige afstand.
Anyway we hebben de dag wel overleeft:) en we waren weer een mooie ervaring rijker.

Vandaag hadden we kidsministry bij de dove en de blinde kinderen. Het was een heel vreemde ervaring. De leeftijden verschillenden erg van elkaar dus het was lastig om een goed programma voor te bereiden. Aangezien de kinderen ook nog doof of blind waren.
Dus we deden liedjes met gebarentaal en zingen. En we vertelden het bijbelverhaal visueel aan de hand van papier, en door vertolking en door spreken.
En ik heb niet alleen dingen geleerd over gebarentaal, maar ook geleerd om braille te schrijven.

• 30 Oktober 2012 - 16:11

Else:

Marrianne!
    Echt gaaf om te lezen wat voor belevenissen je meemaakt daar. Haha ja bijzonder dat er zelfs verschillende talen in de gebaren taal zijn! Op triple-t moesten we ook een keer preken. Maar 5 min is idd heel snel:P. Veel zegen komende tijd;)
    Ik wil graag een kaartje sturen, maar naar welk post adres in de Filipijnen kan dit?
    Liefs Else

• 30 Oktober 2012 - 18:49

Jan En Thea:

Hallo Marianne,
    Wat doe en beleef jij veel zeg, erg leuk om te lezen. Respect voor jou wat je allemaal doet. Geweldig. De weken gaan snel, voordat we het weten hebben we alweer een verslag van jou ontvangen. Heelveel plezier daar, en ook sterkte natuurlijk. Liefs Jan en Thea

• 30 Oktober 2012 - 20:27

Fam. Visser:

Hallo marianne,
    Heel leuk om te lezen hoe het met je gaat. het was wel leuk in de dierentuin. wat schattig dat je dat welpje mocht voeden. nog een fijne tijd in de filippijnen. groetjes van Marten-Lin.

Groetjes van ons allemaal. wat een belevenissen, fantastisch.

• 30 Oktober 2012 - 23:03

Edwin En Froukje:

Hoi Marianne,

Wat een belevenissen allemaal.
    Leuk dat je door deze verhalen, ons allemaal zo op de hoogte houdt,van wat jij allemaal meemaakt en beleefd.
    En de foto's die je maakt... spreken voor zich,geweldig!!
    Marianne voor de komende tijd ,wat je ook moet doen,wensen we jou en ook de anderen aan boord
    Gods zegen toe.

groetjes van Edwin en Froukje

• 02 November 2012 - 10:28

Marianne De Vries:

@else ik heb je het adres via een bericht in facebook verstuurd:) nu moet ik jou adres ook even hebben natuurlijk:) krijg je een kaartje terug
    @Jan en Thea bedankt voor jullie berichtje en bemoediging:)
    @fam visser. dat welpje moest expres gevoerd worden anders wilde die niet stil zitten voor de foto:)
    en het arme beestje zat vast aan een ketting... maar dat kan hier allemaal in de filipijnen:( groetjes terug van hier:) en ontzettend bedankt voor jullie gebeden!;)
    @Edwin en froukje bedankt voor jullie bemoediging;)

• 02 November 2012 - 10:28

Marianne De Vries:

@Jan en Thea bedankt voor jullie berichtje en bemoediging:)
    @Edwin en froukje bedankt voor jullie bemoediging;)

• 05 November 2012 - 14:54

Wolter En Jitske:

Hoi Marianne,

Kom je straks ook een keer een preek bij ons houden? Lijkt ons leuk! { met een pop of gebaren ofzo !}
    Wat leer jij ontzettend veel in zo'n korte tijd, communiseren met doven en blinden, of allebei, pittig hoor.
    Van je moeder heb ik gehoord dat het best wel heel hard werken is daar, en dag en nacht warm en dat je er wel eens wat slaap bij inschiet. We hopen voor jou dat je de rust mag vinden en krijgen die je nodig hebt.
    Nog 5 weken en dan zit het er al weer op. Ben je al aan het nadenken wat je dan wilt doen?...eerst even heeeeeeeel lang uitslapen en bijkomen van al je indrukken en belevenissen denk ik. Maar zover is het nog niet, we hopen dat je ook nog gaat varen met het schip. Wij wensen jou voor de komende tijd alle goeds toe en Gods zegen, we denken aan jou in ons gebed.

Leafs Wolter en Jitske.
    Shalom!

• 07 November 2012 - 11:53

Marianne De Vries:

@Wolter en Jitske Ja ik kom wel eens langs om te preken:P
    Ik heb nog totaal geen idee wat ik na het schip wil gaan doen. Ik bid er wel voor, maar ik weet het verder echt nog niet. Ik zie het wel als ik weer thuis ben.
    Bedankt nog voor jullie bemoedigende berichtje!

Marianne

• 08 November 2012 - 14:40

Djoke Van Der Wal:

Hoi Marianne.
    Leuke foto`s met de tijgers, jammer dat het voor de dieren maar krapjes is.
    Goed dat je gebaren taal leert, dat wist ik ook niet dat er meerdere gebaren talen zijn.
    Wat goed dat je een preek hebt gehouden.
    Leafs en groetnis ut Oerterp.