bookfair opening en vismarkten - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu bookfair opening en vismarkten - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu

bookfair opening en vismarkten

Door: Marianne de Vries

Blijf op de hoogte en volg marianne

23 Oktober 2012 | Filipijnen, Olongapo City

Magandang gabi po,

De vierde week alweer hier. De tijd gaat echt veel te snel.
Ik ben er gisteren trouwens achter gekomen dat het zo'n 4 á 5 weken duurt voordat je een kaartje binnen krijgt.
(Dat duurt dus een hele poos). Afgelopen week heb ik weer een mooie week gehad waarin ik weer veel heb mogen leren.

Ik heb weer lekker een week gewerkt. Dat houd in toiletten schrobben (A) stofzuigen, muren schoonmaken en deep cleaning zo af en toe. Mem zal wel trots zijn als ik weer thuis kom:)

Op vrijdag zijn we naar een Tamarhuis geweest met een groep. Dat is een opvangcentrum van YWAM waar prostituees opgevangen worden die uit de prostitutie willen komen en een nieuw leven willen beginnen.
De vrouwen (en mannen) maken daar kaartpapier en dat word dan door een bedrijf gebruikt om kaarten van te maken.
We kregen die ochtend een indruk van wat ze daar deden en hoe het in zijn werk ging.
Ook mochten we zelf oefenen om het papier te maken.

's Middags zijn we bezig gegaan met de band voor de opening van de bookfair!
We hebben de hele middag muziek gemaakt, en 's avonds voor en na de openingsspeech hebben we een aantal nummers gespeeld.
Het is echt heel gaaf om de bookfair dan eindelijk een keer open te zien. Het was deze avond alleen open voor de scheepscrew. En we konden boeken en andere spullen kopen als we dat wilden.

Oja, nog een nieuwtje, George Verwer de oprichter van OM komt naar het schip toe eind november.
Waarschijnlijk in de laatste week van droogdok voordat het schip weer gaat varen (hopelijk).

In het weekend zijn we met een deel van de stepgroep naar de markt gegaan. (dat scheen leuk te zijn?) We kwamen daar echter aan, en we moesten erg goed om onze maag denken. De kraampjes zaten binnen in een gebouw waar niet alleen ontelbaar veel schoenen, maar ook nog eens een enorme bult vis en ander soort vlees werd verkocht en klaargemaakt. De geur was haast niet te harden. Ik was blij dat we uiteindelijk de uitgang vonden en weer buiten in de frisse lucht konden staan. Totdat we erachter kwamen dat we 2 mensen kwijt waren. Dus weer een halfuur in de lucht wezen zoeken:) maar voor de rest wel een fijne dag gehad.

Gisteravond hadden we worshipnight, en een lokale Filipijnse kerk kwam de muziek verzorgen.
Het was leuk om zo de Filipijnse cultuur eens mee te maken.

Vandaag hadden we weer ministry in de gevangenis van Olongapo. Ze hadden deze week een cultuurfeestweek. En het begon deze ochtend met karaoke en streetdance. De jongens hadden ontzettend veel dansen bedacht. Iets wat je niet zo snel zou verwachten. En ook al was het zingen niet altijd even zuiver. Het was leuk om het allemaal te zien en met de mensen daar te praten.

• 23 Oktober 2012 - 15:30

Onno En Marijke:

Beste Marianne,

Als twee jaar voorbij vliegt wat doet dan 2 maanden? Mooi om te lezen dat je van alles meemaakt. Je bent een zegen voor anderen Marianne! Ken je de taal al een kleinbeetje? En heb je ook al wat dramastukken opgevoerd? Daar ben ik wel benieuwd na natuurlijk. ICv, Onno

• 27 Oktober 2012 - 01:32

Wolter En Jitske Bosma:

Hoi Marianne,
    Wat beleef jij ontzettend veel zeg. Wat mooi dat er zoveel manieren zijn om de boodschap van de bijbel over te brengen. En zo mooi wat er gebeurt als je je eigen getuigenis mag delen met een ander.
    En ja ik geloof vast dat jou mem trots is dat je zo'n goeie schoonmaakster wordt!!!
    Jou mem was vanavond bij ons voor een bijbelstudie en ze had het ook even over jou.
    Wij hebben groot respect voor wat je doet, en wensen je veel zegen, bij alles wat je doet.
    Geniet ook maar van alle mooie dingen.
    Liefs wolter en jitske.
    Sjalom.

• 27 Oktober 2012 - 11:54

Marianne De Vries:

Bedankt voor jullie bemoedigende berichtjes. Ik heb nog niet veel met drama gedaan. Dat komt ook omdat het officiele schipsleven er nog niet helemaal is. Dus dan zijn ze nog niet zo met drama bezig.
    Het is inderdaad heel leuk om te zien hoe je de boodschap van de bijbel creatief kunt overbrengen. Het is niet altijd even makkelijk, en soms ook wel spannend om te doen. maar je leert er wel erg veel van.

Groetjes,

Marianne