How to survive in the Philipines! - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu How to survive in the Philipines! - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu

How to survive in the Philipines!

Door: Marianne de Vries

Blijf op de hoogte en volg marianne

16 Oktober 2012 | Filipijnen, Olongapo City

Even weer een update!Er is alweer zoveel gebeurd!
Leuk om jullie berichten allemaal te lezen. Dat waardeer ik erg.

Ik zal weer eens even wat over mijn stories hier vertellen!
Sinds vorige week hebben we een bandje opgestart op de Logos, en dat was eerst bedoeld voor onze step meetings in de groep. Maar nu hebben we as vrijdag de grand opening van de bookfair op het schip en ze hebben gevraagd of wij dan ook willen spelen. De grand opening is bedoeld voor de scheepsbemanning. De bookfair is 7 maanden niet open geweest, en de bemanning is aardig uitgekeken op het hele droogdok. Dus nu hebben ze een feest georganiseerd om de bookfair weer opnieuw te openen. Het is nu enkel voor maar 1 avond/nacht voor de crew, maar over 6 weken willen ze weer officieel open gaan voor publiek van de filipijnen om vast te oefenen voor Hong Kong. Ze verwachten namelijk 100.000 mensen in Hongkong die de bookfair komen bezoeken en op zo'n grote massa inspelen met heel veel nieuwe scheepsbemanning is lastig. Dus dat moet eerst nog geoefend worden met een kleinere groep mensen die het schip bezoekt.
Maar het is hier allemaal nog vrij onzeker of ik dat alles nog ga meemaken ja of nee. Maar het zou wel fantastisch zijn als het allemaal doorgaat.

En dan nu over de afgelopen week!
Donderdag hebben we training gehad over de ministry days. We kregen training in het delen van je getuigenis in het Engels, en over hoe je creatief het verhaal van Jezus verteld. Bijvoorbeeld aan de hand van een bord met een pijl erop of aan de hand van een kubus. Het was erg leuk om te doen.
's Avonds zijn we uit eten geweest met de hele groep in het Espresso café dat erg populair is onder de scheepsbemanning.

Op vrijdag hadden we dan eindelijk ministry day! We starten die ochtend met gebed en we kregen van alles mee om creatief bezig te gaan. Zoals een handpop en schmink, en het kleurenboek zonder letters. Ook kregen we een boek mee met allemaal ideeën die we konden uitvoeren.
Het was wel leuk om het stuk over drama en mime te lezen. Een groot aantal van de stukken die we bij inside out hadden uitgevoerd staan erin:) zoals the chair en the car accident.

We zijn op ministry day gewoon in de stad gaan rondlopen, en we keken gewoon wat we konden doen. En we hadden op papier een aantal richtlijnen gekregen.
Ongeveer na een half uur lopen kwamen we bij een plaats aan waar ze kleding gingen maken.
Ik ben in gesprek geraakt met een vrouw, die zelf vertelde dat ze christen was en haar man niet. Ik heb samen met een andere jongen voor haar mogen bidden.
Zo hebben we veel gesprekken gehad met mensen en de kubussen gebruikt om het evangelie uit te leggen.
Ook hebben we kids ministry gedaan daar bij die werkplaats, er liepen ontzettend veel kinderen rond. En iemand uit ons groepje pakte de handpop en kreeg zo alle kinderen bij elkaar. We hebben ze het verhaal over Jezus verteld, door het woordloze kleurboek en de kubussen.
's Middags gingen we naar een kerk toe, die werd aanbevolen door verschillende mensen (ook diezelfde vrouw) die zich christen noemen van de markt.
Het bleek echter een sekte te zijn. Deze mensen noemen zichzelf christenen net zoals je bij ons in Nederland bijvoorbeeld de Jehova getuigen hebt.
Dat was dus wel een teleurstelling.
Ook hebben we een katholieke kerk bezocht. Die heb je hier erg veel op de Filipijnen.
Na een hele tijd gewandeld te hebben, zagen we nog een kerk. Dit bleek the wesley church te zijn.
We werden er hartelijk ontvangen, en we kregen een rondleiding van de jeugdwerkers.
Je kon de kerk wat vergelijken met de baptistische gemeentes in Nederland.
De jeugdwerkers wilden wel wat met ons ondernemen. En ze vertelden ons dat we wel iets konden gaan eten.

Wat niet echt een goed idee was:P We kregen bijvoorbeeld kippenslokdarm te eten. En geloof het of niet,,, ik heb het ook gehad.
Ook hebben ze hier een specialiteit... baloot genaamd. Dat is een ei met een kuikentje erin dat is gekookt. 1 jongen uit ons groepje verloor het van een spelletje en moest het eten.
Het zag er wel zo goor uit toen ze het ei gingen pellen. Ik zou dat echt niet door mijn keel kunnen krijgen.
Na ons bezoek hebben we het geld dat we die dag overhadden uitgegeven aan eten en drinken voor de arme mensen op straat.
We hebben het eten en drinken uitgedeeld en we zijn toen weer terug naar het schip gegaan.
Het was een mooie en een leerzame dag.

Op zaterdag had ik weer een werkdag. Gelukkig waren we vroeg klaar met werken, en daarom waren we met onze hele step groep naar de waterval gegaan. Dat zich ergens midden in de jungle van de filipijnen bevondt.
We zijn er met de taxi naartoe gereden. We moesten een eindje lopen, maar dan had je ook echt wat.
We hebben bij de waterval gezwommen, en foto's gemaakt.
En ik ben van de waterval gesprongen. Het was echt ontzettend eng! Maar wel erg gaaf. Het was denk ik 10 meter hoog ongeveer?
De terugreis naar van de waterval naar het schip zijn we wezen liften, omdat de bestelde taxi na 20 minuten nog niet op kwam dagen. Toen we de lift hadden genomen zagen we de taxi's aan komen rijden die ons op zouden halen. Ai... met onze westerse mentaliteit is wachten niet het sterkste punt.

Op zondag hebben we niet veel bijzonders gedaan. We zijn de shopping malls wat in geweest. En in iedere winkel heb je 10 man personeel die je constant begroet en je op de vingers kijkt.
Ook zijn we nog wezen zwemmen, in de pool dichtbij het schip. Het was daar echt heel mooi( palmbomen en een jacuzzi) en dat voor 150 phesos (= 3 euro)

Gister en vandaag heb ik weer lekker gewerkt, en de gebruikelijke en dagelijkse dingen hier op het schip gedaan.

• 17 Oktober 2012 - 20:11

Sjoukje:

leuk om al je avonturen te horen de beppes krijgen een kopie van je verhalen, ze vragen regelmatig of er al nieuws is!
    xx

• 27 Oktober 2012 - 11:55

Marianne De Vries:

Doe ze maar de groetjes:) de kaartjes zijn al onderweg... het duurt alleen waarschijnlijk wel 5 weken voordat ze aankomen:)