Want wie volhardt die wint. - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu Want wie volhardt die wint. - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu

Want wie volhardt die wint.

Door: Marianne de Vries

Blijf op de hoogte en volg marianne

18 November 2012 | Filipijnen, Olongapo City

Vandaag is de eerste dag weer van het normale scheepsleven. Vanmorgen weer een gewone kerkdienst gehad. Iets wat we lang hadden moeten missen.
Ook komt George Verwer deze week op de Logos. Hij is sinds anderhalf jaar niet meer op het schip geweest. Voor de mensen die George niet kennen. Hij was 1 van de oprichters van de organisatie van operatie mobilisatie.
Hij komt volgende week ook de studies verzorgen. Ik weet niet of ik daar iets van meemaak, aangezien ik deze week ‘ s avonds moet werken in de wasserette.
Dat betekend voor het eerst lekker een week uitslapen!!:) en proberen alles weer wat bij te houden met de mailtjes en weer beginnen met de dag met stille tijd. En natuurlijk rondlopen in de bookfair die nu weer gewoon open is voor het publiek! Ook zijn de ministrydays nu weer voor alle crew members, en niet alleen de steppers.

Maar nu over de afgelopen dagen!
Met alle Nederlandse Angels (dus Anne, Hannah en ik) hebben we de bridge (de plaats waar de kapitein is) en de engineroom pantry schoon gemaakt.
Het was echt ontzettend veel werk, omdat alles letterlijk onder het vuil zat. Van het plafond tot aan de vloer overal zat vuil, en dat moest een deep cleaning ondergaan. We zijn hier een paar dagen mee bezig geweest en we hebben er hard voor gewerkt, maar het is schoon geworden.

Ook heb ik de afgelopen steptraining mijn getuigenis gedeeld. Iedere week zijn er weer anderen aan de beurd om hun getuigenis te delen. Het is altijd wel indrukwekkend om de achtergrond van mensen te leren kennen.
En je begrijpt mensen daardoor ook des te meer.

Met de Friday announcements had ik het wat minder naar mijn zin. Ze vertelden daar dat we 11 december waarschijnlijk met het schip vertrekken richting HongKong, en dat we op 14 december aankomen. Dat is de dag dat onze vlucht vertrekt richting Bangkok. Dus het wordt nog spannend of we mee kunnen varen ja of nee. Dus dat is zeker een gebedspunt.

Op zaterdag een lekker vrij dagje. Op mijn gemakje uit bed brood roosteren en naar de staflounge met mijn laptop achter de pc met Hanne de Vries muziek aan, alle mailtjes bijhouden en rondsturen.
‘ s Middags wezen shoppen en met een aantal mensen naar de nieuwe film van James Bond geweest. (de film kost hier 3 euro!:))
‘s Avonds avondmaal gevierd op het schip.

Op zondag heb ik de toiletten weer mooi opgepoetst. Ook hadden we voor de laatste keer de brunch. Het schip gaat weer terug naar het normale leven dus de brunch is over. Ook hadden we 1 minuut stilte voor de soldaten in de wereld op 11-11 om 11 uur.
We zijn ook bezig met onze stepgroep om iedere week een prayermeeting te hebben, om te bidden voor onze familie en voor ons zelf voor de toekomst en alles waar we voor willen danken de afgelopen week.

Door de week hadden we weer onze meetings. Zoals de worshipmeeting die echt heel bijzonder was.
Het was buiten het schip. Ze hadden een kampvuur gemaakt en we gingen met alle bemanning God groot maken. Door liederen te zingen onder begeleiding van de gitaar.
Ook hadden we weer steptraining, en ook een soort van afscheidsfeestje want 1 van de steppers gaat weg in verbandt met haar gezondheid.

Op vrijdag zijn we op de ministrydag weer naar de helping hands center geweest. Het was leuk om alle kinderen weer te zien. Het was ook leuk dat ze je nog herkenden en dat je vertrouwt was met wat ze daar deden. We hebben weer een dag meegemaakt vol met het zingen van liedjes, het kleuren van kleurplaten. Films kijken die je na 20 minuten weer uit kunt werpen ivm de krassen op de schijf:P
En we hadden bijbelstudie met de studenten en het personeel.

‘s Avonds gingen we met een groep van het schip het Amerikaanse Navy schip bezoeken.
Het was echt heel indrukwekkend, het is echt ontzettend groot. En om al die soldaten te zien rondlopen en alle ruimtes daar te zien was echt heel gaaf.
Wij zitten met 9 meiden in 1 kamertje, en dat lijkt al veel, maar de vrouwen op het schip zitten met 60 vrouwen op 1 kamer. En ze hebben dan alleen een bed en een kluis.
Op het schip mochten we wapens uit proberen aan de hand van een simulator. Dat was echt heel gaaf. En na de tour nog even op de foto met de soldaten of course!

Op zaterdag ochtend stond ik zeer vroeg op. De wekker ging al om kwart voor 4! Samen met 5 andere mensen gingen we namenlijk hardlopen in Olongapo voor de kankerbestrijding.
Ik ging 5 km doen samen met de vrouw van de kapitein, en de rest ging 10 of 21 km doen.
Het was echt heerlijk! Je zag de zon opkomen in Olongapo, en het was echt heel goed renweer.
Het was een goede start van de dag van vandaag.

‘s Middags zijn we wezen hiken met een groep. Dus eindelijk de wandelschoenen erbij gepakt.
We gingen naar de jungle track ergens buiten olongapo. En we kregen een gids mee die ons ging leiden door de jungle. We kregen allemaal informatie te horen over hoe we konden overleven. En welke planten je kon gebruiken en welke niet. En hoe je een kippenval kon maken en een apenval.
Gelukkig heb ik geen slangen gezien dus dat scheelt weer.
Het was echt lopen door de struiken en de bamboo en de immense grote bomen compleet in the middle of nowhere. Nadat we weer in de ouwe trouwe mac donalds waren geweest, gingen we weer terug naar het schip. ‘ s Avonds de film de hiding place gekeken met de meiden aangezien alle mannen een mannenfilmavond hadden.

  • 18 November 2012 - 08:22

    Attie:

    He Marianne,

    Wat een programma hebbben jullie altijd. als ik het lees denk ik, niet bij te houden. Maar wel fantastisch hoor. We bidden met je mee dat je mee mag varen naar HongKong. We kunnen je bij thuiskomst allemaal inhuren voor schoonmaak werk? Je wordt er wel gedreven in al dat poetsen en vouwen. Ga zo door een zegen te zijn voor een ander en zelf te mogen groeien, we zien ernaar uit de verhalen in levende lijve van je te horen.

    Liefs uit Boornbergum,
    de Visssertjes

  • 20 November 2012 - 19:22

    Janke Oenema:

    hoi marianne,

    ik heb zojuist een reactie gedaan bij je verhaal over het revalidatiecentrum.
    je beleving daar en hoe jullie werken sprak me enorm aan.
    wat een zegen om zo met en voor elkaar bezig te mogen zijn.

    groetjes janke oenema

  • 21 November 2012 - 01:19

    Marianne De Vries:

    @Janke Oenema
    Hallo Janke bedankt voor je bemoedigende berichtjes.. dat waardeer ik enorm
    Ik heb hier een ontzettend leerzame en bijzondere tijd. Maar ik denk dat ik dat me pas echt realiseer als ik weer thuis kom.

    Groetjes Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marianne

Actief sinds 09 April 2012
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 15459

Voorgaande reizen:

15 Mei 2016 - 11 Augustus 2016

Israel

26 Januari 2014 - 22 April 2014

OM Afrika Trek

29 September 2012 - 15 December 2012

Logos Hope

Landen bezocht: