logos hope times - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu logos hope times - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van marianne vries - WaarBenJij.nu

logos hope times

Door: marianne de vries

Blijf op de hoogte en volg marianne

01 December 2012 | Filipijnen, Olongapo City

Hallo allemaal,

Na een lange tijd weer een blog over de Logos Hope. Alles wordt nu voorbereid om te gaan varen, dus we zijn nu hard aan het werk om alles voor te bereiden.
Het is nog de vraag of ik op het schip blijf of het schip verlaat volgende week.
Ook inverband met mijn werk die me terug vraagt en andere onzekerheden.
Maargoed, vorige week was George Verwer op het schip. Dat was echt ontzettend leerzaam, die man is echt overal geweest in de wereld.
En alhoewel ik dacht dat ik eindelijk kon uitslapen, kwam daar niks van in. Omdat de devotions waren verschoven naar 7 uur in de ochtend.
Dus met mijn goede gedrag toch maar om half 7 uit bed om naar de morning devotions te gaan.
Ik leer ook steeds beter om door wekkers heen te slapen. En dat is positief. ‘ s ochtends vroeg gaat hier de eerste wekker om half 6 en de rest volgt tot 9 uur. Dus je hoort meer dan 10 ringtone wekker signalen in de ochtend als je wilt uitslapen. amazing shipslife!:)
Vorige week heb ik de hele week geholpen in de wasserette. Dus voor 400 man de was gedaan en vooral gevouwen! Vooral de engineroom kleren zijn echt een ramp. Die kleren worden gewassen en zitten onder het vuil en olie. En daarna vouwen we alle overalls en worden ze naar boven gebracht in grote tonnen om ze in de kluisjes te proppen. Die meestal al propvol zitten. En dan gillen we ANGELS! en als je niks hoort mag je pas naar binnen stappen, voor het geval de mannen zich omkleden.
Ook hebben we weer events op het schip, en uitnodigingen gekregen voor passiongroups.
Dat zijn groepen die iedere week oefenen voor optredens.
Het zij voor schotse dansen, drama of mime, het afrikaanse koor, of puppetry en ga zo maar door.
Ook is de bookfair open, en komen er allemaal filipino’s naar het schip om boeken te kopen.
Als de mensen binnen komen krijgen ze eerst een video te zien over het schip, en daarna kunnen ze de bookfair in. Vervolgens na de bookfair komen ze in de journey of life waarin het verhaal van de verloren zoon wordt verteld. Het is wel leuk om daar een rondleiding in te geven. En de mensen informatie te geven over het schip.
Na de journey of life kom je in het internationale café waar activiteiten zijn en waar je even lekker kunt relaxen en praten met de mensen over het geloof.
Ook hebben we naast het internationale café het HIV project. Dat is een apart deel, waar mensen worden voorgelicht over HIV aan de hand van een audiotour. En nadien kunnen ze spreken met een aantal mensen als ze vragen hebben.
Af en toe geven we ook rondleidingen op het schip, in groepjes van 5.
We zijn hier vorige week in getraint om dit te gaan doen.
Het is wel leuk om een c-day op het experience deck te hebben. Je praat veel met mensen en mensen zijn geintereseerd in je wel willen soms maar al te graag met je op de foto.
Helemaal als je in het el capitano pak rondloopt. En niemand je meer herkent, en je als een waggelende pop rondloopt naar iedereen te zwaaien.
Ook hebben we een prayerwalk gehad vorige week, dan gingen we rondlopen in de stad om voor de mensen daar te bidden.
Het was echt heel bijzonder om te doen. Op een gegeven moment stonden we in een grote casino tussen de gokautomaten te bidden. Dat was wel even apart.
En gisteren waren we nog in een andere gevangenis geweest en hebben we heel veel traktaten uitgedeeld over Gods word.
We zijn daar in die gevangenis naar de bijbelstudie gegaan met een pastor en 3 andere mannen.
De pastor was zelf tot geloof gekomen toen hij in de gevangenis zat en wilde daarna zelf ook dominee worden.
En nu brengt hij het geloof onder andere in die gevangenis.
Het was een lange rit om daar te komen voor 2 uurtjes. We waren anderhalf uur onderweg. Onderweg kwamen we ook de verwoesting tegen van een plaats ten gevolge van een vulkaanuitbarsting in 1990.
Je zag gewoon een meer met grijze massa en opsteigende rook. Echt heel bijzonder om dat te zien.
Bij de gevangenis hebben mensen hun getuigenis gedeeld en een drama gedaan. Ook hadden we onze vlaggen meegenomen van ons land en een scheepspresentatie gedaan.
Het is altijd weer een verassing wat de dag brengt., want je kan het eigenlijk haast niet voorbereiden. Als je ergens heen gaat en een programma moet doen, en je bent nog nooit in die plaats geweest.
Maar het is leuk om te doen;) en gewoon maar te improviseren.

Groetjes hier vanaf de Filipijnen! En een fijne sinterklaas gewenst!

Marianne

• 02 December 2012 - 11:19

Mem:

he marianne vandaag weer met veel mensen gesproken, we vinden allemaal dat je de kans om te blijven moet grijpen!!
    groeten mem

• 02 December 2012 - 14:30

Onno:

Beste Marianne,

Leuk he, dat improviseren...Je hebt al gauw een rugtas aan ervaring bij je en ter plekke zie je wel wat je nodig hebt...

Tijdens mijn twee jaar aan boord mocht ik met iemand van de leiding (Richard Sharp) vanuit Accapulco, Mexico naar Vancouver, Canada vliegen om te kijken hoe het bezoek van de Logos II een paar maanden daarvoor, was gegaan. Ik zou dan voor ongeveer 6 dagen mee. Vlak voor dat ik weer vanuit Vancouver zou vertrekken hadden we als team een gebed in de auto of ik niet wat langer zou kunnen blijven. Een dag later kwam een bericht uit Mosbach dat het schip buiten de haven voor anker lag vanwege het gevaar van een orkaan. Ik kon dus niet terug naar het schip en kon nog een paar dagen blijven.

Weet jij al of je langer kunt blijven? De kerstdagen thuis zou ik niet over in zitten. Zij missen jou dan ontzettend maar voor je het weet is het Kerst 2013... . En besides, kerst aan boord is ook een hele happening. We hopen en bidden met je mee dat je thuis niet al te veel zult missen en dat je mooi wat langer kunt blijven!

Gr. Onno