malawi - Reisverslag uit Ntaja, Malawi van marianne vries - WaarBenJij.nu malawi - Reisverslag uit Ntaja, Malawi van marianne vries - WaarBenJij.nu

malawi

Door: marianne

Blijf op de hoogte en volg marianne

25 Maart 2014 | Malawi, Ntaja

Hallo allemaal,

Het duurde even maar er is eindelijk weer connectie. Na livingstone in zambia zijn we door gaan reizen naar malawi. We gingen niet naar de grens toe met de busjes maar door te lopen en te liften. A step of faith. Het was ongeveer 25 km. Daarna zijn we veilig overgestoken naar malawi. Dit is een land wat een stuk armer is dan de landen waar we eerder waren. We gingen naar twee zendelingen die oorspronkelijk uit zuidafrika kwamen. Het plaatsje waar we aankwamen was ntaja. Malawi is een moslimland er zijn weinig christenen. Dus een grote taak voor ons. De eerste dagen in ntaja waren echt geweldig we gingen bezig met klusjes zoals verven en we gingen naar bijbelstudies en we gingen bidden voor mensen. Ook mocht ik bij de kleuterschool ringworm controle doen. Ik moest checken of de kids schade hadden tgv ringworm in hun haar en het dan behandelen met micanozolzalf. Na een paar dagen in ntaja ging de groep zich opsplitsen in twee teams en dan gingen we de wildernis in naar twee dorpen waar we een week zouden verblijven om ministry te doen. Ik zat in een team met zes mensen vier trekkies en twee lokale zendelingen. We werden gedropt bij een brug die was ingestort en vanaf daar moesten we gaan lopen. We werden ontvangen met gejuich en de vrouwen waren voor ons aan het zingen. Het was echt een hele stoet. Het was best zwaar om met alle bagage zulke einden te lopen. De plaats van bestemming was bij de dominee zijn huis. Het was er erg armoedig en in het begin was het er ontzettend wennen aan de toilet met kakkerlakken en steekmuggen en de andere faciliteiten. We moesten ook een km lopen om water te halen voor de groep. De vrouwen zijn hier erg sterk ze dragen echt alles op hun hoofd. Gedurende de week heb ik echt fantastische dingen meegemaakt. Veel mensen maakten een keuze voor de heer. En we hebben vier mensen gedoopt. Voor mij was het de eerste keer dat ik zelf iemand doopte. Ook veel voor de zieken gebeden en getuigenissen gedeeld. En groepen mensen onderwezen. Onderwijs geven over de bijbel vind ik echt gaaf om te doen. De mensen hier hebben haast geen bijbels sommige mensen kunnen niet eens lezen. Dus om ze nieuwe dingen te leren is erg gaaf. De mensen hadden ook zo veel vragen. De kennis die wij over de bijbel hebben is zo veel meer dan hier. Ze kennen de basis dingen over jezus maar voor de rest is de kennis niet groot.
Ook waren er in jahito veel kinderen ze waren echt overal ze staren je echt aan en ze komen met grote groepen op je af en om je heen staan. Dat was soms best frustrerend want deze kids konden slecht luisteren. De kids staan in de achtertuin s ochtends vroeg en laat in de avond rond een uur of tien staan ze er nog steeds. Sommige kinderen hadden nog nooit een muzungu gezien en dat was best eng voor ze. Een keer kwam de school net uit en letterlijk meer dan honderd kinderen volgden ons en staarden naar ons. Ook hebben we een dag kidsministry gedaan. Aan de hand van een skit over adam en eva vertelden we over de bijbel en over jezus.

Op woensdag en zaterdag hadden we de jezus film getoond. Dat heeft mensen echt geraakt. Twee moslims kwamen daardoor ook tot geloof. Tijdens de jezus film waren er ongeveer 400 kijkers. het hele plein was vol.

En dan over het eten. Het eten was echt goed. We kregen echt ontzettend veel. We eten met onze handen met name als we sheema eten. Sheema is gemaakt van maismeel en water en het word gevormd tot een stevige klomp zodat je het kan gebruiken om je vlees en groente op te pakken.
Oja en ik heb voor het eerst een kip geslacht! Met mn beide benen op de poten en vleugels staan en met mijn hand de kop vasthouden. En dan de keel doorsnijden. Het was echt gruwelijk maar de ervaring waard. Ik ben in afrika dus dan moet ik dat ook eens ervaren hebben.
Ook hebben we krab gegeten en je eet niet een klein deel maar echt alles.

Natuurlijk deden we niet alleen ministry. Er moest ook gewerkt worden. We hebben een dak regenproof gemaakt door middel van een zeil en lang gras. En we hebben twee douches gemaakt van boomstammen en gras. Het laatste adres waar we naartoe gingen om een douche te maken was een hele ervaring. Het had de nacht daarvoor geregend en alle weggetjes die we moesten belopen waren complete modderbaden. Dus we moesten anderhalf uur lopen naar het adres door de modder en door sloten en we hebben geen normale paden maar we lopen dwars door de maisvelden en langs de rijstvelden.
Het was een hele ervaring. Maar we hadden het overleeft en niemand was gevallen gelukkig.

Verder waren de mensen in jahitu echt ontzettend aardig en hartelijk ik heb veel van ze geleerd. Ze zijn erg nederig en gastvrij. Na de drukke week zijn we eindelijk weer terug bij de complete groep We zijn nu in mangotchi een plaats dichtbij lake malawi. Daar gaan we opnieuw bezig met ministry. Het is fijn dat we nu weer met de hele groep samen zijn en om alle verhalen te horen die gebeurd zijn. Ik heb zo veel meer te vertellen maar dat komt later!

Ndapita!

Marianne

• 25 Maart 2014 - 21:16

Nynke Kooistra:

Wauw Marianne,
    Het klinkt allemaal geweldig! Wat een ervaring! Geniet ervan! Ik hoop nog veel meer van je te lezen/horen!

Liefs